Outstanding results

La obra lexicográfica del Centro de Lingüística Aplicada

Categoría: Proyecto institucional

Fecha de terminación: Diciembre de 2017

Resultados y su utilidad: Se prevé como resultado el libro Estudios de Lexicología y Lexicografía. Homenaje a Eloína Miyares Bermúdez, volumen compilativo que proporcionará elementos descriptivos y valorativos acerca de la producción lexicográfica del CLA, a fin de contribuir a la difusión de conocimientos teóricos y prácticos de la lexicografía, así como lograr una más amplia difusión de la producción diccionarística del CLA.

Autores: Leonel Ruiz Miyares, Alex Muñoz Alvarado y Maria Rosa Alvarez Silva

Reedición de la vacuna ortográfica VAL-CUBA de nivel primario

Categoría: Proyecto institucional

Fecha de terminación: Junio de 2017

cubierta-VAL-CUBA-pag-1Resultados y su utilidad: Se prevé como resultado el libro Vacuna ortográfica VAL-Cuba de nivel primario, cuya reedición fue solicitada formalmente por el Ministerio de Educación a nuestra institución por la creciente demanda de la obra desde su primera edición. El libro es una metodología para erradicar y prevenir las faltas de ortografía sobre la base de fundamentos psicológicos y lingüísticos de probada efectividad.

Autores: Leonel Ruiz Miyares, Alex Muñoz Alvarado y Maria Rosa Alvarez Silva

Elaboración de un curso de español como lengua extranjera (ELE) adaptado al contexto cubano (niveles A1 y A2)

Categoría: Proyecto institucional

Fecha de terminación: Diciembre de 2016

Resultados y su utilidad: Los resultados esperados son el libro del profesor con ejercicios y contenidos gramaticales de cada unidad didáctica para cada nivel y con documentos de audio tomados de la vida cotidiana y de los medios de difusión; libro del alumno con ejercicios y contenidos gramaticales de cada unidad didáctica por cada nivel; y carpeta de exámenes de comprobación de nivel (exploratorios) y de exámenes finales del curso para cada nivel. Todos ellos están siendo concebidos bajo el enfoque más actual de la didáctica de las lenguas (el enfoque basado en tareas) y dando prioridad al tratamiento de la variante cubana del español. Estos resultados serán de gran utilidad práctica, no solo para el Centro de Lingüística Aplicada en la prestación de servicios científico-técnicos exportables, sino también para otras instituciones cubanas que se dedican a la enseñanza del español como lengua extranjera.

Autores: Mileidis Quintana Polanco y Daileen Jackson Rodríguez

Diccionario auditivo para invidentes

Categoría: Proyecto institucional

Fecha de terminación: Diciembre de 2015

Resultados y su utilidad: El resultado consistió en una aplicación informática que permite a ciegos y débiles visuales consultar un diccionario didáctico de 10 522 entradas, cuyo contenido se ofrece mediante la reproducción oral en voces de profesionales de la locución, permitiendo escuchar el significado de diferentes palabras con solo escribirlas. La introducción de este resultado en todas las filiales provinciales de la Asociación Nacional del Ciego (ANCI) mediante una caravana científica que llevará a cabo el CLA por todo el país contribuirá a un mayor conocimiento de la lengua materna por parte de las personas con deficiencias visuales y, por consiguiente, a su superación cultural. Ya está listo el instalador de la aplicación, que comenzó a distribuirse en centros de la provincia Santiago de Cuba: Dirección Provincial de la ANCI (Santiago de Cuba), Escuela Pedagógica de Versalles, Escuela Especial de Ciegos y Baja Visión Antonio Fernández León, Biblioteca Provincial Elvira Cape.

Remanentes lingüísticos africanos en el español de la ciudad de Santiago de Cuba

Categoría: Proyecto institucional

Fecha de terminación: Julio de 2015

Resultados y su utilidad: Los resultados alcanzados son la determinación del contexto socio-histórico cultural de la zona escogida, el estudio del léxico de origen africano tomando en cuenta las variables extralingüísticas que afectan a los informantes y un glosario de remanentes lingüísticos africanos vigentes en el español hablado en la ciudad de Santiago de Cuba. La introducción de estos resultados mediante cursos de pregrado y posgrado en los centros de enseñanza superior contribuirá a un mayor conocimiento de la lengua materna, como elemento de cultura, y a afianzar el sentimiento de identidad. Será de utilidad para estudiantes y profesores de facultades de Humanidades de los centros de educación superior y también para investigadores de ciencias sociales y humanísticas.

Generación automatizada de diccionarios

Categoría: Proyecto no asociado a programa

Fecha de terminación: Diciembre de 2015

Resultados y su utilidad: El resultado consistió en una plataforma informática general, extensible y personalizable de edición y publicación de diccionarios. La aplicación de este resultado en el CLA permitirá agilizar, perfeccionar y diversificar la producción lexicográfica en esta institución y en aquellas otras que se dediquen a confeccionar diccionarios en el país. Será de utilidad para todos los profesionales dedicados a la lexicografía del español.

Estudio de la presencia de errores ortográficos en alumnos de 6to, 9no. y 12 grados

Categoría: Proyecto asociado a programa

Fecha de terminación: Diciembre de 2015

Resultados y su utilidad: a) Los alumnos de 12mo. grado poseen el mejor coeficiente de error ortográfico. b) Los estudiantes de 9no. grado son los que más problemas ortográficos presentan, aunque su coeficiente de error ortográfico sea ligeramente inferior al de 6to. grado. c) Los maestros y profesores deben trabajar con mayor énfasis en la correcta acentuación de las palabras y en el uso correcto del correlato grafemático <s, c, x, z> del fonema /s/. d) Al observar en este estudio los grandes problemas que tienen los alumnos con la acentuación, se podría considerar en un futuro incluir dentro de la clasificación de los tipos de errores ortográficos, el tipo de error denominado Acentuación incorrecta y así distinguirlo del tipo de error Cambio de grafema. e) En todos los grados las hembras tuvieron mejor ortografía que los varones. f) Esta investigación refuerza la importancia de la sistematicidad en el estudio de la ortografía en todos los niveles de enseñanza y en la esfera familiar.

Interactive Multimedia for the Development of Vocabulary in Primary and Secondary Education Students.

Abstract: The project Interactive Multimedia for the Development of Vocabulary in Primary and Secondary Education Students is based on the creation of a technological tool able to combine results from two research projects conducted by the CLA, These projects led to significant achievements and included especially the creation of enjoyable and instructive practical exercises designed for students from the aforementioned educational levels.Read more

Multilingual System for Text Evaluation. EVAMTEX

Abstract: Nowadays, the use of computing techniques has boosted different projects in which the knowledge of other subjects can be applied. This project aims at proposing the development of a system to evaluate texts written in Spanish and Basque. Read more

Interactive Multimedia for the Development of Vocabulary in Schoolchildren from the Turquino Plan.

Abstract: Results from many territorial research projects conducted by the CLA in rural and mountain areas of the province of Santiago de Cuba show that primary schoolchildren from these areas do not master yet all the morphological and lexical corresponding to their school level, which negatively affects their academic performance.Read more

Educated Speech Intonation in the City of Santiago de Cuba

Abstract: The lack of studies about the intonation typical of the geographical dialect from Santiago de Cuba was the main motivation to undertake this project. It aims at describing and explaining functions of the intonation system and intonation rules of the geographical variant of language spoken in the said region. This is the first approach to this subject based on the use of instrumental means. The subject analyzed is quite recent and derives from the need for the conduction of language research in the country at large, along with the increase in the study of Spanish intonation worldwide.Read more

Automated Generation of Dictionaries

Abstract: Dictionaries are important language tools. They provide and describe in order definitions and forms of use of words. Some time ago, lexicographers used text editors to edit dictionaries. These text editors were inappropriate tools to successfully achieve this goal. In recent years, significant changes have been introduced in lexicology as a result of the creation of all kinds of computer applications. The Centre for Applied Linguistics and the University of the Basque Country have jointly created a system to produce the Diccionario Básico Escolar. However, the system does not provide a simple method for creating different or customized dictionaries. Read more

dicc-basico-escolar1Abstract: This dictionary has 10,600 entries and 20,000 definitions. The words were selected from the study Functional Active Vocabulary of Cuban Schoolchildren, senior high school vocabulary (collected for that purpose), textbooks published by the Ministry of Education, and Cuban newspapers (Granma, Juventud Rebelde and Trabajadores). This is a reference book for students in the second cycle of primary education (fifth and sixth grades) and in secondary education. Read more

Functional Active Vocabulary of Cuban Schoolchildren

Summary: This book is the result of a study completed in 1995. It is aimed at analyzing Cuban schoolchildren’s vocabulary and how they use words, especially content words —nouns, adjectives, verbs and adverbs—, while studying other classes of words as well as phrases and compound lexies in children’s vocabulary. The sample consisted of 700,000 words selected from 7,000 (oral and written) compositions on different topics, written by second to sixth grade male and female students from urban and rural areas in ten Cuban provinces. All words in these texts were functionally coded, and spelling mistakes were marked using a special code for future didactic work. After coding compositions, these were processed with a computer system designed by the Centre for Applied Linguistics (VEC Computer System).Read more
Abstract: This is a methodology for the systematic study of spelling which helps prevent and intends to eliminate spelling errors made by primary education students. The methodology was developed on the basis of an inventory of spelling errors in 5,800 written compositions from the study Functional Active Vocabulary of Cuban Schoolchildren. This innovative and effective work is based on three solid scientific principles: linguistic, psychological and pedagogical. The book was published in 1995 and reprinted in 1999.Read more
Abstract: This book is based on an inventory of spelling errors from 2,500 compositions written by junior high students from across the country. The book contains paragraphs from the Cuadernos Martianos and from textbooks used in seventh, eighth and ninth grades. The words under study are extracted from those paragraphs. In addition to the characteristics of primary education methodology, this book includes the etymology of many of the selected words. Besides, it contains practical exercises with anagrams and didactic games to rearrange letters to make words.Read more
Summary: This dictionary is compiled on the basis of the study entitled Functional Active Vocabulary of Cuban Schoolchildren (corpus: 700,000 words from 7,000 compositions from across Cuba). The dictionary is aimed at familiarizing second and fourth grade children with the use of this necessary and important pedagogical tool to develop their vocabulary. In entries, the letters that can make spelling tricky are highlighted in red to help students assimilate correct spelling patterns through visual perception.Read more
Summary: This dictionary is based on the Functional Active Vocabulary of Cuban Schoolchildren. This is a reference book for students, teachers and people in general. It addresses spelling, usage of regular and irregular verbs, and other grammatical issues of interest. The dictionary contains major English spelling rules. Read more
Summary: This book is the first of its kind based on the Cuban vocabulary. It is a completely new and original book containing Cuban schoolchildren’s vocabulary, arranged alphabetically right to left (reverse order). In addition, it puts forward new techniques that enhance spelling teaching methods. Read more

School Dictionary of Caribbean Spanish

Abstract: This dictionary was compiled using a corpus of words from standard general Spanish, and the most common varieties of Spanish in Caribbean countries, i.e., the Dominican Republic, Puerto Rico, Venezuela, Colombia, and Cuba. The dictionary is based on a study of various dictionaries and the general vocabulary used in these countries, and on surveys among scholars and Spanish-speaking people from the abovementioned nations. Read more
Abstract: This is a PhD thesis aimed at analyzing the written register used by elementary school children from the municipality of Guamá, province of Santiago de Cuba —specifically, words and terms, and their statistical behaviour in texts written by those children. The objective of this study is to describe lexical performance in texts written by third to sixth grade elementary school children from the municipality of Guamá, based on some extralinguistic variables and in the light of new lexico-statistics and corpus linguistics criteria, in order to determine the relevance of words in the corpus under study.  Read more
Abstract: This work contains a lexico-statistical study of texts written by elementary school children from the municipality of Guamá, in the province of Santiago de Cuba, supported by a thorough qualitative analysis.Read more